کسالت در برابر وحشت: درباره فیلم آپولو 18

رهیافت فیلم آپولو 18، پیروی از همان سیاقی است که قبلا در بیگانه ریدلی اسکات دیده بودیم: سفری فضایی که گردانندگانش بدون اطلاع خود فضانوردان با هدف بررسی موجودات خطرناک فضایی ترتیب داده اند. منتها اگر در فیلم بیگانه این ماجرا رویکردی آینده نگرانه داشت، در آپولو 18 برعکس است و داستان به دهه 1970 میلادی برمی گردد؛ زمانی که آمریکا بعد از پروژه آپولو 17 دیگر هیچ سفر فضایی به سمت کره ماه را ترتیب نداد. حالا کارگردان و نویسنده فیلم آپولو 18 مدعی اند که چنین نیست و پروژه ای به همین نامِ فیلم، پس از آن هم محقق شد که هرگز به اطلاع مردم جهان نرسید و حالا در سال 2011 با دستیابی به فیلم های مستند محرمانه به جامانده از آن سفر، معلوم شده که فضانوردان نگون بخت، طعمه موجودات فضایی شده اند و آمریکا تا به حال روی این واقعیت سرپوش می گذاشته و حتی دلیل مرگ فضانوردها را هم چیز دیگری اعلام داشته است.

شیوه ساخت فیلم، بر اساس نوعی مستندنمایی با دوربین فیلمبرداری است؛ رویکردی که از پروژه جادوگر بلیر مد شد و گاه در فیلم هایی همچون مزرعه شبدر خوب جواب داد و گاه در فیلم هایی مانند فعالیت فراطبیعی 1 و 2 روند مضحک و کسالت باری به خود گرفت. حاصل کار گونزالو لوپز گالگو، از نوع بدش است. فیلم بیش از ایجاد وحشت، تولید کسالت می کند و تماشاگر از فیلم جلوتر واقع می شود. یکی از بدترین قسمت های فیلم، ماهیت موجودات فضایی است که اولش شبیه قلوه سنگ هستند و یک دفعه مبدل به رطیل و عنکبوت می شوند و بدون آن که فیلمساز و فیلم نامه نویسش ضرورتی ببینند که بگویند این ها چگونه وارد بدن انسان می شوند، به تقلید از همان فیلم ریدلی اسکات، یا داخل کلاه فضانوردی آدم ها می شوند و یا در داخل شکم فضانوردان می جنبند و با دریدن شکم طرف، بیرون می جهند. بدین ترتیب فارغ از جنبه های افراطی و باورناپذیر توطئه نگر جاری در ایدئولوژی فیلم، ساختار روایتی فیلم هم ریتم نامناسبی دارد و علاوه بر آن قالب مضحک موجودات فضایی هم بر ضد ژانر فیلم شکل گرفته است: سه نقص بزرگ که عملا آپولو 18 را به اثری نامعتبر و غیرجدی تبدیل کرده است.

مطلب بالا در شماره اخیر ماهنامه 24 درج شده است.

/ 24 نظر / 60 بازدید
نمایش نظرات قبلی
کسری کرباسی

آقای دانش نظرتون راجع به این فیلمها چیه : 1- دیر وقت (After Hours) / اسکورسیزی 2- جنگل نروژی (Norwegian Wood) / تران آن هونگ 3- خانه ای از شن و مه ممنون.

کسری کرباسی

راستی آقای دانش نظرتون راجع به فیلمهای امسال چیه؟ "ملانکولیا" و "درایو" و "درخت زندگی". ببخشید زیاد شد.

مسعود

با سلام برای نمای خیلی نزدیک (به جز اکستریم کلوزاپ )چه اصطلاحی را به کار می برند؟

امير مسعود

جناب آقاي دانش با سلام بابت وقتي كه مي گذاريد و با صبر و حوصله ودر اسرع وقت به كامنتها و پرسشها پاسخ مي دهيد بسيار ممنون و متشكرم موفق باشيد

روزبه جعفری

سلام استاد عزیز متاسفانه فیلمی که نقد کرده اید را هنوز ندیده ام . ولی چند فیلم بسیار خوبی در هفته گذشته دیدم . از جمله هوگوی اسکورسیزی که فیلم خوبی بود ولی در حد شاتر آیلند نبود . همچنین فیلم آرتیست که شاهکاری است در سال 2011 . اسب جنگی اسپیلبرگ هم چنگی به دل نمیزد هرچند انیمیشن تن تن او بسیار زیبا بود . + راستی جدایی نادر از سیمین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان از جشنواره ی گلدن گلپ شد .

حمید

استاد تبریک میگم افتخار بزرگ کسب گلدن گلاب برای سینمای ایران دو قدم مونده به اسکار وای... چه حس خوبی به آدم دست میده وقتی اسم یک ایرانی رو صدا میزنن برای گرفتن این جایزه ها تبریکککککککککککککککککککککککککککککککککککک آقای دانش عزیز

الناز .ن .د

تا حالا حتی برای مراسم اسکار هم بیدار نمونده بودم اما وقتی پای یک ایرانی میاد وسط قضیه متفاوت میشه. خیلی خوشحال شدم وقتی اسم فیلم "جدایی" خونده شد .نصفه شبی دو متر پریدم هوا . ای کاش سیاست های رسمی کشور اینقدر...چی بگم ! فکرش رو بکنید تو هر کشور دگه ای این اتفاق میفتاد جشن و شادی برپا بود و این افتخار رو تو بوق و کرنا می کردن و کلی ارزش تبلیغاتی از منظر جهانی داشت و...ولی در کشور ما مثل یه چیز ننگ آور پنهان میشه!!!! این نیز بگذرد... تبریک به تمام ایرانی ها و سینما دوستان ایرانی و شما آقای دانش. مبارک مون باشه.

درود به مهرزاد دانش...تبريك براي موفقيت بزرگ .. تبريك به همه دست اندر كاران فيلم.. تبريك به اقاي اصغر فرهادي..اره واقعا بامداد دوشنبه توي خاطره ها ميمونه.. و خدا ميدونه كه باعث بوجود امدن چه انگيزه هايي در همه زمينه ها نميشه .. اين از اون موفقيتهاست كه ميلياردها ارزش داره ..چه راه هايي كه رويت خواهد شد .. چه درهايي كه باز خواهد شد ..امدن نام اصغر فرهادي در كنار نام هايي مانند .. مارتين اسكورسيزي .. مريل استريپ.. مورگان فريمن و جورج كلوني .. اعتبار خاصي ميده به كار هنرمندان ايراني ..والته همه افراد در هر زمينه فعاليتي ميتونن از اين اتفاق انگيزه بگيرن .. وخب حالا وقت صحبت درباره سليقه هامون درباره فيلمهاي مختلف نيست .. خيلي خوشحالم .. به اميد موفقيت هاي بيشتر .. و مطرح شدن دانش و انديشه ايراني در سطح جهان ..من معتقدم انديشه ايراني هم روزي در جهان حرفها خواهد زد و البته دانش نقد فيلم هم كه توسط حرفه اي هاي اين رشته ارائه ميشه جزو همون انديشه است .. خير و سلامتي

ابوالفضل گ.

راستي اسم من ابوالفضل . گ .. است .. فكر كنم يادم رفت اسم رو بنويسم ..

روزبه شریفیان

منم تبریک میگم به سینمای ایران و شما استاد دانش عزیز ولی بسیار خوشحالم که موضع حاکمیت منفعلانه بود در واقع درستش هم همین است چون این جایزه در واقع هیچ ربطی به آنها ندارد به جز کارشکنی هیچ کاری در خصوص این فیلم انجام نداده اند که حالا بخواهند آنرا هنر مدیریتی خود بدانند و یا بخشی از افتخارش را مالک شوند این جایزه متعلق به مردم ایران و سینمای ایران است و برای مردم و سینمای ایران در تاریخ افتخارات این سرزمین باقی خواهد ماند به امید اسکار و به امید اینکه شروع و جرقه ای باشد برای داشتن سینمای بهتر و غنی تر